Ambachtelijk ondernemen is een spannend, maar ook veeleisend avontuur. Het is niet iets wat je zomaar even doet. De projectdrager moet meerdere vaardigheden, technische en professionele kennis met betrekking tot het betreffende beroep verenigen. Steeds meer mensen willen zin geven aan hun werk. Waarden zoals ‘ethiek’, ‘bio’ en ‘duurzaam’ worden steeds belangrijker. Ambachtelijk ondernemen lijkt te kaderen en blijkt heel wat mensen te inspireren. Hoe je ambachtelijk moet ondernemen? Dat lees je in deze blog.
Stimuleer je creativiteit
Voor een ambachtelijke onderneming is het belangrijk om creatief te blijven. Je moet je immers blijven onderscheiden van je concurrenten. Hoe je dit doet? Ga bijvoorbeeld op zoek naar een heisessie locatie en laat jezelf inspireren. Boek resultaten, houd brainstormsessies en blijf out of the box denken tijdens zo’n sessie. Inspiratie & creativiteit = key!
Kies een niche!
Wil je ambachtelijk ondernemen? Kies dan een ambachtelijke hobby die je wilt nastreven. Denk na over je eigen interesses en hobby’s, zoals sieraden, haken, kaarten maken en nog veel meer. Kies een specifieke categorie waarop je jouw bedrijf gaat inrichten. Kies vervolgens een vaardigheid waar je wat achtergrond in hebt, zodat je ook gemakkelijker producten voor je winkel maakt.
Maak een lijst van potentiële klanten
De volgende stap is het maken van een lijst met alle potentiële klanten voor jouw bedrijf. Denk hierbij aan specifieke demografische gegevens zoals leeftijd en financiële status. Hebben jouw ideale klanten veel geld te besteden aan handwerk? Of is hij iemand die meer geld nodig heeft. Deze lijst geeft je een idee aan wie je verkoopt en hoeveel je op de lange termijn in rekening wil brengen.
Creëer een huisstijl
Laat om te beginnen een mooi en goed logo ontwerpen. Je onderneming is op deze manier voor het eerst zichtbaar. combineer dit logo vervolgens met een duidelijke huisstijl en website. Deze elementen vormen de basis voor de uitstraling van je bedrijf. Alle verdere marketing uitingen zoals bijvoorbeeld je advertenties, brochures en magazines zullen herkenbaar zijn voor (potentiële) klanten. Onderschat het belang van marketing niet!
Maak goede foto’s!
De kwaliteit van je productfoto’s bepalen voor een groot gedeelte hoeveel klanten je krijgt. Stel daarom een mooie achtergrond in! Sleep een wit vel over een muut zodat je een schone en scherpe achtergrond hebt voor je foto’s. Kies iets licht van kleur zodat je product echt duidelijk en herkenbaar is in de afbeelding. Zorg voor de juiste belichting en plaats extra lampen. Als je het erg lastig vindt om goede foto’s te maken, huur dan een fotograaf. Het is de investering echt waard.